Innan du ringer support

  • Vid avinstallation av C10-modul försvinner alla inställningar under Inställningar - Porttelefon, telefonnummer med mera för organisationsgrupper. För att behålla informationen vid ominstallation av C10-modulen, exempelvis i felsökningssyfte, kan personerna först exporteras och sedan importeras igen. Inställningar under Inställningar - Porttelefon försvinner permanent.
  • Användning av Extern SIP-server för en porttelefon utan förutsättningarna för linjetypen leder till att porttelefonin upphör att fugnera.

  • Med SD-kort version 1.07 ges inget telemeddelande.
  • Porttelefoni kräver VAKA version 2 eller senare.
  • VAKA version 3.40, och senare, kräver SD-kort version 1.09 i C10-modulen.
  • Vid dåligt ljud, kontrollera kablage till terminalen. (Cat. 5/6 24V)
  • Vid byte av C10-modul, starta om central och ATA-box/ Gigaset-bas.
  • RPT ljudström UDP 4001-4012. Telavox till VAKA UDP 10000-20000.
  • Om endast vissa telefoner går att ringa till, kontrollera att numret inte är blockerat i telefonen.

Öppning med 5 an

  • Aktivera öppning med 5 an
  • IP-telefonoperatören måste kunna ta emot knapp 5 (DTMF) och skicka den vidare till VAKA i rätt format. VAKA stöder RFC2833 samt SIP-info. Öppning med 5 an ska fungera med Telavox.
  • Mobiloperatören 3 har nyligen bytt växelplattform till Telepo. I samband med detta kan vissa 3-mobilabonnenter inte öppna porten med 5 an eftersom DTMF-signaleringen inte stöds fullt ut i Telepo-växeln.

Uppringning analog linje

  • Koppla in en vanlig telefon på linjen och ring mottagartelefonen. Om samtalet kommer fram är något fel med linjen.
  • Kontrollera att ATA-boxen är korrekt inkopplad och fabrikskonfigurerad.
  • Ring "VAKA-numret". VAKA ska svara "Ange port". Tryck en siffra, motsvarande en nod med porttelefon. Det ska gå att prata med porten.
  • Användning av Extern SIP-server för en porttelefon utan förutsättningarna för linjetypen leder till att porttelefonin upphör att fugnera.

  • Gå igenom Konfiguration av porttelefoni igen.

Uppringning med IP

Kontrollera att 5060 och 6060 är öppen i brandväggen, i båda riktningar.

Alg ska vara avstäng.

SIP ska vara aktiverat i routern.

Kontrollera att den externa SIP-växeln och DNS-servern, exempelvis 8.8.8.8, är pingbar.

Om Telavox inte registreras, kontrollera att den publika adressen är pingbar hos kund. (www.myip.se)

Felkod 0x1002 i händelselogg

  • Kontrollera att C10-modulen är pingbar.
  • Kontrollera koppling till telefonoperatörer.
  • Kontrollera brandväggar.

IP-telefoni med Bredband, Telia eller Comhem

Dessa lösningar har vanligtvis uttag för analog telefon och saknar därför kompaktabilitet med VAKA-porttelefoni. Koppla istället nätverket till en IP-telefonleverantör, till exempel Telavox.

Inloggning till Comhems modem görs med de åtta sista siffrorna i Mac-adressen följt av ".duc.comhem.se", exempel, "12345678.duc.comhem.se".

Telias touchpointväxel är inte kompatibel med VAKA-porttelefoni.

Uppdaterad 2018-07-31