Vanliga frågor och lösningar
- Vid avinstallation av Porttelefonmodul Master C10 försvinner porttelefoniinställningarna. För att spara telefonnummer kan en export av personer göras.
- Användning av Extern SIP-server för en porttelefon, utan förutsättningarna för linjetypen, leder till att porttelefonin upphör att fungera.
- Vid dåligt ljud, kontrollera kablage till terminalen. (Cat. 5/6 24V)
- Vid byte av C10-modul, starta om central och Gigaset-bas.
- RPT ljudström UDP 4001-4012. Telavox till VAKA UDP 10000-20000.
- Om endast vissa telefoner går att ringa till, kontrollera att numret inte är blockerat i telefonen.
Öppning med 5 an
- IP-telefonoperatören måste kunna ta emot knapp 5 (DTMF) och skicka den vidare till VAKA i rätt format. VAKA stöder RFC2833 samt SIP-info. Öppning med 5 an ska fungera med Telavox.
- Mobiloperatören 3 har nyligen bytt växelplattform till Telepo. I samband med detta kan vissa 3-mobilabonnenter inte öppna porten med 5 an eftersom DTMF-signaleringen inte stöds fullt ut i Telepo-växeln.
Uppringning med IP
Kontrollera att 5060 och 6060 är öppen i brandväggen, i båda riktningar.
Alg ska vara avstängt.
Kontrollera att den externa SIP-växeln och DNS-servern, exempelvis 8.8.8.8, är pingbar.
Om Telavox inte registreras, kontrollera att den publika adressen är pingbar hos kund. (www.myip.se)
Felkod 0x1002 i händelselogg
- Kontrollera att C10-modulen är pingbar.
- Kontrollera koppling till telefonoperatörer.
- Kontrollera brandväggar.
IP-telefoni med Bredband, Telia eller Comhem
Dessa lösningar har vanligtvis uttag för analog telefon och saknar därför kompabilitet med VAKA-porttelefoni. Koppla istället nätverket till en IP-telefonleverantör, till exempel Telavox.
Inloggning till Comhems modem görs med de åtta sista siffrorna i Mac-adressen följt av ".duc.comhem.se", exempel, "12345678.duc.comhem.se".
Telias touchpointväxel är inte kompatibel med VAKA-porttelefoni.