Vanliga frågor och lösningar

  • Vid avinstallation av Porttelefonmodul Master C10 försvinner porttelefoniinställningarna. För att spara telefonnummer kan en export av personer göras.
  • Användning av Extern SIP-server för en porttelefon, utan förutsättningarna för linjetypen, leder till att porttelefonin upphör att fungera.
  • Vid dåligt ljud, kontrollera kablage till terminalen. (Cat. 5/6 24V)
  • Vid byte av C10-modul, starta om central och Gigaset-bas.
  • RPT ljudström UDP 4001-4012. Telavox till VAKA UDP 10000-20000.
  • Om endast vissa telefoner går att ringa till, kontrollera att numret inte är blockerat i telefonen.

Öppning med 5 an

  • IP-telefonoperatören måste kunna ta emot knapp 5 (DTMF) och skicka den vidare till VAKA i rätt format. VAKA stöder RFC2833 samt SIP-info. Öppning med 5 an ska fungera med Telavox.
  • Mobiloperatören 3 har nyligen bytt växelplattform till Telepo. I samband med detta kan vissa 3-mobilabonnenter inte öppna porten med 5 an eftersom DTMF-signaleringen inte stöds fullt ut i Telepo-växeln.

Uppringning med IP

Kontrollera att 5060 och 6060 är öppen i brandväggen, i båda riktningar.

Alg ska vara avstängt.

Kontrollera att den externa SIP-växeln och DNS-servern, exempelvis 8.8.8.8, är pingbar.

Om Telavox inte registreras, kontrollera att den publika adressen är pingbar hos kund. (www.myip.se)

Felkod 0x1002 i händelselogg

  • Kontrollera att C10-modulen är pingbar.
  • Kontrollera koppling till telefonoperatörer.
  • Kontrollera brandväggar.

IP-telefoni med Bredband, Telia eller Comhem

Dessa lösningar har vanligtvis uttag för analog telefon och saknar därför kompabilitet med VAKA-porttelefoni. Koppla istället nätverket till en IP-telefonleverantör, till exempel Telavox.

Inloggning till Comhems modem görs med de åtta sista siffrorna i Mac-adressen följt av ".duc.comhem.se", exempel, "12345678.duc.comhem.se".

Telias touchpointväxel är inte kompatibel med VAKA-porttelefoni.

Uppdaterad 2024-05-06