Inkommande samtal och Smart Call

Inkommande och Smart Call och används för att låsa upp dörren genom att ringa till VAKA/porttelefonen. Smart Call och inkommande samtal fungerar endast för telefonnummer angivna för personer.

Smart Call

Smart-Call är en funktion som ger användare möjlighet att låsa upp/öppna en dörr, port eller grind genom att ringa till VAKA-systemet från sin telefon. Funktionen medför inga uppkopplings- eller samtalsavgifter. Vid användning av Smart-Call låser dörr(ar) upp som har samma Placering som användaren av Smart-Call.

  1. Klicka fliken Inställningar i VAKA-programvaran.
  2. Klicka Porttelefon och välj fliken för den domän som ska konfigureras.
  3. Aktivera Inkommande samtal och välj Känt nummer: Öppna associerade dörrar (...) för de tidsperioder Smart-Call ska vara aktiverat.

Smart-Call låser upp/öppnar dörr(ar) med samma placering som uppringaren.

Smart-Call kan identifiera telefonnummer knutna till personer, inte nummer knutna till organisationsgrupper.

Koppla upp samtal (känt nummer)

Funktionen används för att koppla upp ett samtal med porttelefonen, därefter ges möjlighet att låsa upp/öppna dörren med odinarie DTMF-siffra.

Funktionen förutsätter att användares telefonnummer är känt av VAKA.

Konfigurering

  1. Klicka fliken Inställningar i VAKA-programvaran.
  2. Klicka Porttelefon och välj fliken för den domän som ska konfigureras.
  3. För respektive tidgrupp, aktivera Inkommande samtal och välj Känt nummer: DTMF knapp(...) då funktionen ska vara aktiverad.
  4. Under Dörrar -> Porttelefon -> Inkommande samtal anges när respektive dörr ska tillåta styrning på detta sätt.

Användning

  1. Användare ringer till telefonnummret för VAKAs porttelefon
  2. Samtal etableras mellan besökare och anvädare.
  3. För att låsa upp/öppna, trycker användare ordinarie knapp för upplåsning/öppning (5 är fabriksinställt värde).

Koppla upp samtal (alla nummer)

Funktionen används för att koppla upp ett samtal med porttelefonen och därefter kunna öppna dörren med kod (gruppkod eller personlig kod).

För denna funktion behöver användares telefonnummer inte vara känt i VAKA.

Konfigurering

  1. Klicka fliken Inställningar i VAKA-programvaran.
  2. Klicka Porttelefon och välj fliken för den domän som ska konfigureras.
  3. För respektive tidgrupp, aktivera Inkommande samtal och välj Alla nummer: (...) då funktionen ska vara aktiverad.
  4. Under Dörrar -> Porttelefon -> Inkommande samtal anges när respektive dörr ska tillåta styrning på detta sätt.

Användning

  1. Användare ringer till telefonnummret för VAKAs porttelefon
  2. Vid uppkoppling av samtal blir användare ombedd att ange Port att koppla samtalet till (1-2 siffror). Port-nummer är dörrcentralens nodadress i VAKA.
  3. Efter en kort stund etableras samtal mellan besökare och anvädare.
  4. För att låsa upp/öppna, trycker användare giltig gruppkod eller personlig kod.