Smart Call och inkommande samtal

Smart Call och inkommande samtal används för att styra porttelefonen och/ eller dörren genom att ringa till den. Smart Call och inkommande samtal fungerar endast om porttelefonin är inställd för att ringa till personer.

Smart Call

Smart-Call är en porttelefonfunktion i Axema VAKA som ger användarna möjlighet att enkelt öppna en dörr, port eller grind genom att ringa till VAKA-systemet från sin telefon. Funktionen medför inga uppkopplings- eller samtalsavgifter.

Då Smart-Call används kan flera personer inte ha samma telefonnummer.

  1. Klicka på Inställningar-fliken i VAKA-programvaran.
  2. Klicka på Porttelefon och välj Specifikt-flikenfliken för den domän som ska konfigureras.
  3. Aktivera Inkommande samtal och välj Känt nummer: Öppna associerade dörrar (...) för de tidsperioder som Smart Call ska vara aktiverat.

Smart Call öppnar alla dörrar med samma placering som uppringaren, oberoende behörighet.

Telefonnumret måste vara angivet på en person.

Koppla upp samtal (känt nummer)

Koppla upp samtal (känt nummer) används för att koppla upp ett samtal med porttelefonen och därefter kunna öppna dörren (valbar funktion) när VAKA rings upp från ett telefonnummer som finns registrerat i systemet.

  1. Klicka på Inställningar-fliken i VAKA-programvaran.
  2. Klicka på Porttelefon och välj Specifikt-flikenfliken för den domän som ska konfigureras.
  3. Aktivera Inkommande samtal och välj Känt nummer: DTMF knapp(...) för de tidsperioder som funktionen ska vara aktiverad.
  4. Under Dörrar -> Porttelefon -> Inkommande samtal anger när telefonen kan användas för att öppna dörren. Förinställd knapp för fjärröppning är [5].

Koppla upp samtal (alla nummer)

Koppla upp samtal (alla nummer) används för att koppla upp ett samtal med porttelefonen och därefter kunna öppna dörren med grupp- eller personlig kod(valbar funktion) när VAKA rings upp.

  1. Klicka på Inställningar-fliken i VAKA-programvaran.
  2. Klicka på Porttelefon och välj Specifikt-flikenfliken för den domän som ska konfigureras.
  3. Aktivera Inkommande samtal och välj Alla nummer: (...) för de tidsperioder som funktionen ska vara aktiverad.
  4. Under Dörrar -> Porttelefon -> Inkommande samtal anger när telefonen kan användas för att öppna dörren med grupp- eller personlig kod.