Hantering av inloggningsuppgifter
Att begära nytt lösenord, ändra lösenord och ändra e-postadress görs från webbläsare, inte från informations- och bokningstavlan.
Av säkerhetsskäl kräver funktionen att VAKA-systemet är konfigurerat att skicka e-post. Här finns instruktioner för konfigurering.
- På inloggningssidan till bokningen, klicka Glömt lösenord*.
- Ange användarens e-postadress. Notera att denna adress måste vara känd av VAKA.
- Klicka Skicka.
- Ett e-postmeddelande med en verifikationskod skickas till användarens e-postadress.
- Ange verfikationskoden från e-postmeddelandet i avsett inmatningsfält i VAKA.
- Ange nytt önskat lösenord två gånger.
- Avsluta med att klicka Skicka in.
*Vid anslutning med HTTP (ej HTTPS) kommer VAKA försöka dirigera om anslutningen till HTTPS. Användare blir informerad om detta och bekräftar genom att klicka Fortsätt till säker sida. I händelse av att säker sida inte kan öppnas, vänligen kontakta systemadministratör. Trolig orsak till att säker sida inte kan öppnas är att HTTPS (port 443) inte är öppnad mot systemet.
I inloggat läge, i bokningsportalen, navigera till Inställningar -> Ändra e-post och följ instruktionerna.
*Vid anslutning med HTTP (ej HTTPS) kommer VAKA försöka dirigera om anslutningen till HTTPS. Användare blir informerad om detta och bekräftar genom att klicka Fortsätt till säker sida. I händelse av att säker sida inte kan öppnas, vänligen kontakta systemadministratör. Trolig orsak till att säker sida inte kan öppnas är att HTTPS (port 443) inte är öppnad mot systemet.
I inloggat läge, i bokningsportalen,navigera till Inställningar -> Ändra lösenord och följ instruktionerna.
*Vid anslutning med HTTP (ej HTTPS) kommer VAKA försöka dirigera om anslutningen till HTTPS. Användare blir informerad om detta och bekräftar genom att klicka Fortsätt till säker sida. I händelse av att säker sida inte kan öppnas, vänligen kontakta systemadministratör. Trolig orsak till att säker sida inte kan öppnas är att HTTPS (port 443) inte är öppnad mot systemet..